Informatikaoktatás

Az informatikaoktatásról megjegyzések

2014.12.01 12:34
Miután sok évig bosszantott, hogy a számítástechnika és informatika tankönyvekben lépten-nyomon összetévesztik az információt az adatmennyiséggel, 1994-ben írtam egy kis jegyzetet „Információ és számítógép” címmel. E könyvecskének természetesen semmilyen hatása sem volt e fogalmak (tankönyvi)...

A kerettanterv jövőérzékeny dokumentum

2012.12.14 11:36
Léteznek olyan dokumentumok, amelyek alkotóinak előre kell látniuk a jövőt. Léteznek olyanok is, amelyek erősen befolyásolják a jövőt. A kerettantervre mindkét megállapítás igaz, jövőérzékeny dokumentum. Mivel közel három évtizedig a közoktatásban dolgoztam, nem csoda, ha néha aggódom érte....

INFORMATIKA Kerettanterv 2012 - egyet előre, egyet hátra

2012.10.16 11:48
Végre elérhetőek az iskolakezdésre beígért, de csak a napokban megjelent kerettantervek. Egy kerettanterv alapvető funkciója, hogy a Nemzeti alaptanterv (NAT) céljait, fejlesztési feladatait, közműveltségi tartalmait a tanárok és a tankönyvszerzők számára közvetlenül használható, „fogyasztható”...

Az informatika tantárgy vagy közös követelmény?

2012.09.26 11:55
  {Nem első megjelenés} Sokan úgy gondolják, hogy 2000-ben, a kerettantervek megalkotásakor végleg eldőlt ez a kérdés, de ez nem egészen igaz. Ma is hallhatunk ilyen véleményeket: – Az informatikát alkalmazni kell minden tantárgyban, nem tanítani.[1] – Én sem tanultam informatikát,...

Szárny és teher - Reflexió az informatika helyzetelemzésre

2012.09.26 11:47
  {Nem első közlés} Sólyom László köztársasági elnök kezdeményezésére létrejött Bölcsek Tanácsa az oktatás megújítására és a korrupció felszámolására vonatkozó helyzetértékelés kidolgozására és javaslatcsomag összeállítására kapott megbízást. A testület által...

Az informatika kerettanterv margójára

2012.09.26 11:31
  {Nem első megjelenés. 2000-ben az első informatika kerettantervek megalkotásának következtében vált általánosan kötelezővé a közismereti informatika tantárgy az általános iskolákban, a középiskolákban és a szakiskolákban. (Szerk.)} A NAT elfogadása (1995) óta az informatika szédületes...

A közismereti informatika jellege

2012.09.25 08:48
{Nem első közlés. 2000-ben ezzel a kerettantervvel vált először általánosan kötelezővé a közismereti informatika oktatása, az általános iskolákban a középiskolákban és a szakiskolákban. (szerk.)} Az informatika gyakorlati jellegű tantárgy, amely sokféle elméleti ismeretet is magában foglal. A...

Objektívek-e a tantárgyi mérések?

2012.09.24 21:59
{Nem első közlés} Lehet-e objektíven, a “tudatunktól független” valóságot mérni, vagy csak objektívnek álcázzuk a méréseinket? A dolog ott kezdődik, hogy a pedagógia világa eleve nem független a tudatunktól, ennek ellenére az objektivitás lényegében ugyanazt jelenti, mint a...

A feladatszerkesztés metodikai követelményei

2012.09.24 20:59
{Nem első közlés} Tekintettel arra, hogy az érettségi eredménye lényegesen nagyobb hatással van a vizsgázó életére, mint a legtöbb számonkérés, ezért a gyakorlati érettségi feladatokkal szemben támasztott követelmények is magasabbak, szigorúbbak. Az informatika gyakorlati vizsga lényegében...