A hosszú élet X+1 szabálya

2018.01.27 21:09

Az élettel és az öregedéssel kapcsolatos tanulmányaim során előfordult, hogy arra törekedtem, megtaláljam a végső okot, a megfelelő anyagot vagy eljárást, amely radikálisan meghosszabbítja az életet. Az egy-két végső ok helyett, azonban végtelen sok kisebb-nagyobb okot, az elixír helyett pedig mindenütt szeméthegyeket és információs szemetet (hibás jelhalmazokat) találtam. Ürítetlen kémiai anyagok és nem javított informatikai hibák lassítják, gátolják, és végül lehetetlenné teszik a sejtek, szövetek normális működését. Mindenütt az irreverzibilisen növekvő entrópiába ütköztem. A sejtek osztódással próbálnak védekezni, ezzel ugyan szerencsés esetben feleződik az egy sejtre jutó szennyezés, de az újabb sejtgenerációk egyre több szeméttel (szennyezéssel) kezdik életüket, és az osztódás egy jellemző számnál (embernél ez kb. 50 – 60 osztódás) leáll.

Az élet vizét talán nem, de az öregedés végső univerzális fizikai okát úgy vélem megtaláltam, ami nem más, mint a test fizikai entrópiájának növekedése. Amikor kiderült, hogy az öregedés jelei és jelenségei a test entrópia növekedésének következményei, akkor első pillanatban úgy tűnt, hogy - a 2. főtétel miatt - az entrópia-növekedés, tehát az öregedés, és ennek következtében az egyed halála, kikerülhetetlen természettörvény. Szerencsére nem így van! Hiszen az élőlények nem zárt, izolált, hanem nyílt, fejlődő rendszerek. Közvetlenül nem érvényes rájuk a 2. főtétel. Rövid távon képesek energia- és anyagcseréjükkel biztosítani az állandó és alacsony entrópiaszintet, ami az élethez szükséges.

Hosszútávon azonban ez a módszer – a kiürítetlen vagy kijavítatlan szennyezések és információs hibák miatt – már nem működik, más stratégiákat kell bevetni. Alapszinten már a kezdetleges élő természet is megkerüli, és többféleképpen is kijátssza a mértéktelen entrópia-növekedést és az elmúlást, új egyedekkel a sejtek osztódásával, a bimbózással (klónozással) és a nemzéssel. A baj csak az, hogy az entrópiától való megszabadulás egyben a testtől való megszabadulás (de legalább radikális átalakulás) is. Így az egyedek, az élőlények számára nem jelent igazi megoldást.

A szabályok összeállításakor figyelembe vettem a gerontológia ismert eredményein túlmenően, az öregedés entrópia elméletének megállapításait is. Nem állítom, hogy e szabályokat könnyű betartani, csak azt, hogy érdemes. Egyébként a fejlődő szervezetekre nem* minden ajánlás vonatkozik. A *-gal jelöltek nem.

 

Az x+1 szabály

 

Ne mérgezd magad!              / tiltás, elhatárolódás, igényesség
A cigaretta, alkohol, drogok és mérgek, káros kémiai anyagok fogyasztása növeli a szennyezéseket a testben. A káros sugárzások; röntgen, gamma, elektromágneses szmog és egyéb radioaktív anyagok, sugárzások, növelik a szervezet entrópiáját, rövidítik az életet. Válogasd meg az ételed és italod! Vannak több vagy kevesebb salakanyagot, mérget, nem emészthető és nem üríthető, úgynevezett szennyezést tartalmazó élelmiszerek, italok. Kevés salakanyagot, és szennyezett élelmiszert fogyasztva, hosszabb lesz a várható élettartamod. Itt kell felsorolni a tiltott italokat, ételeket, például az alkoholos italokat, és a tiltott élelmiszereket, például bizonyos húsokat, zsírokat… (Természetesen a betegségeket okozó vírusok, baktériumok elleni védekezés is alapkövetelmény, de a higiénia, a védőoltás és általában a betegségek elleni küzdelem, pl. a gyógyszerek használata, nem tárgya ennek a cikknek!)

 

Kerüld a sok ételt!    /mértékletesség
Különösen a sok zsírt és cukrot kerüld. Akadályozd meg a túlzott elhízást! Érd el az optimális testsúlyodat, lásd BMI! Jó élelmiszerek mellett is igaz, hogy több tápanyaggal hosszú távon, több nehezen üríthető anyag és entrópia kerül a szervezetbe, vagy keletkezik ott. Több oxidatív szabad gyök termelődik a mitokondriumokban, ami több károsodást, ill. hibát okoz a molekulákban, sejtalkotókban. Csökkentett energiatartalmú, de teljes értékű táplálkozás hosszabbítja az életet. Bevált módszer: elhagyni a vacsorát. Csökkentett energiabevitel során csökken a káros sejtek burjánzása, a vércukorszint számottevően csökken, csökken az inzulinszint, csökken a testhőmérséklet. Már 1 fokos testhőmérséklet csökkenés is jelentősen lassítja az anyagcserét, és a pulzusszámot. A lassúbb anyagcsere, lassúbb öregedést és hosszabb életet eredményez.

 

Igyál elegendő folyadékot, tiszta vizet vagy ásványvizet!            /teljesség
Egyes teák, kávé, tej és kevés vörösbor megengedett*. A víztől is függ a különböző ionok és kémiai anyagok koncentrációja a szervezetben, ami befolyásolja az életfolyamatok alapját képező kémiai reakciók sebességét. A víz nélkülözhetetlen a szervezet számára (1 liter víz/30 kg/1 nap).

 

Egyél elegendő vitamint és jó élelmiszert!  /teljesség
Ellenőrzött körülmények között, a vitaminok, a táplálék-kiegészítők hasznosak a szervezet számára. Az antioxidánsok, vitaminok, ásványi sók, elemek, bizonyos hormonok vagy esszenciális anyagok fogyasztása, hozzájárul a szervezet természetes szabályozó köreinek optimális működéséhez, a homeosztázis fenntartásához, az entrópia alacsony szinten tartásához. (Természetesen nem mindegy, hogy mit, mikor fogyasztunk, illetve juttatunk a testbe.) Nézetünk szerint, az öregedéssel együtt járó betegségek részben a szabályozások kapacitásának csökkenéséből adódnak, ezért is fontos ez a szabály.

 

A tisztítás fiatalít*.    /reverzibilitás
A szervezet különböző részein a hatékony tisztítókúrák kicsit csökkentik a szervezet entrópiáját, ezért fiatalítanak feltéve, hogy nincs káros mellékhatásuk. A direkt szennyezések, salakanyagok, növelik a szervezet globális entrópiáját, csökkentik a hasznos információját és növelik a hibákat, azaz öregítenek. Az öregedés egyik gyakori megnyilvánulása az elsavasodás, ami csak annyit jelent, hogy a szervezet homeosztátja (egészen kis mértékben) a savasabb Ph irányába (7,35 – 7,45) tolódik, illetve a fölösleges és nem ürített sav lerakódik, pl. a húgysav kikristályosodik, hogy ne zavarja az egyensúlyt. Ezek az entrópianövelő lerakatok „lugosítással” közömbösíthetők, ill. eltávolíthatók, de nem mindig könnyen.

 

Kerüld a stresszt!      /nyugalom
Kerüld a sok stresszt, sejt, szerv és szervezet szinten is. Keresd a nyugalmat, aludj eleget (7-8 órát naponta)! Alkalmazd a mély és lassú légzést tiszta levegőn, amit a jóga is tanácsol. Például a melatonin fogyasztása pihenési időben, vagy az adrenalin keletkezésének gátlása csökkenti a stresszt és növeli az élettartamot. (Ugyanakkor nem felejtendő, hogy a stressznek pozitív hatása is lehet, például, ha fizikai támadás éri az élőlényt.)

 

Rendszeresen mozogj és használd a szellemi képességeidet!      /képességek
A rendszeres fizikai munka, illetve a mozgás, kertészkedés, gyaloglás, futás, úszás, labdázás, kerékpározás, jógázás … hozzájárulnak a keringési rendszer, az izmok, a csonttömeg és az idegrendszer megőrzéséhez. A szellemi munka/sport és a társas kapcsolatok fenntartása is nagyon fontos. A test és a szellem képességeit, funkcióit működtetni és edzeni kell, mert így lassítható az entrópia-növelő elsorvadásuk, leépülésük.

 

Tartsd tisztán a tudatodat minden vonatkozásban!            /tiszta tudat
Erkölcsi, értelmi, érzelmi, közösségi síkon egyaránt. Élj harmonikus boldog kapcsolatban, tartozz közösségbe, legyenek barátaid, ha teheted! Légy optimista!

Találj magadnak hobbit és/vagy hivatást!              /áramlat
Válassz olyan munkát, amit szívesen, örömmel végzel!

Keress kellemes környezetet, ahol élhetsz!           /környezet
A környezet és az éghajlat nem mindegy. Ügyelj az egészségedre rendszeres orvosi vizsgálatokkal. Az idősödéssel gyakoribbá váló betegségek ellen időben védekezz!

 

+1 Rendszeresen gyakorold és tartsd be a fenti szabályokat! Tanulmányozd a hosszú élet technológiájának szakirodalmát és ajánlásait! Ezek a tudományos eredményektől függően a jövőben bizonyára bővülnek. Alakítsd ki a hosszú élet szokásait, vagy vedd át másoktól és szigorúan tartsd be azokat!     /rituálé.

 

Általános törvényszerűségek, érdekességek

Rendszeresen aktivizálni kell a szervezet szabályozó rendszereit és tevékenységeit, minden téren, mert csak így erősödhetnek, de semmit sem szabad "túlhajtani". A szabályozott folyamatokat mindig a kvázi reverzibilis (illetve a regenerálódó) tartományokban kell tartani.

Ismert, hogy az „élő állapotnak” vannak kísérletileg mérhető sok paraméterrel jellemezhető szintjei, ezek energetikailag, illetve az aktivitás szempontjából igen különböző állapotok. A legismertebb ilyen általános szintek a nyugalmi ébrenlét, az alvás, az erős fizikai munka (futás, repülés…) egyes állatoknál a hibernált állapot … Célszerű minden energetikai szintet rendszeresen használni. Természetesen a különböző fajoknál más-más paraméterértékek jellemzik a normális állapotot.

Az élőlény ezeket a szinteket rendszeresen és a környezeti hatásoktól is függően „bejárja”. Mintegy a szintek között oszcillál, ami az élő állapotnak nagy stabilitást kölcsönöz. Az ok még nem teljesen tisztázott, de például az alvás-ébrenlét ciklus gátlása hosszabb távon instabil, nem működik. Valószínű, hogy az éber és alvó állapotok váltakozása lehetővé teszi a szervezet alaposabb tisztítását, a szennyezésektől való megszabadulást, és a normál éber állapot visszaállítását. Hasonló lehet a helyzet a többi energiaszinttel is. A szintek közötti oszcilláció egyfajta kvázi reverzibilitást és stabilitást biztosít az élőlénynek. (Több lábon stabilabban lehet állni, mint egy lábon.) A fenti szabályok egy része éppen a szintek közötti minél tökéletesebb oszcillációt igyekszik biztosítani.

Ha egy élőlényben lassúbb az entrópia-növekedés, illetve az információcsökkenés üteme, például a lassúbb anyagcsere miatt, hosszabb lesz a várható élettartama. Ha egy élőlényt néhány fokkal lehűtünk, csökken az entrópiája és lassulnak az entrópia-termelő kémiai folyamatai várhatóan nő az élettartama, persze csak akkor, ha az adott „élő állapotban” megmarad és ezt az állapotot tudja tolerálni a szervezete. Lásd egyes tengeri kagylókat, vagy a hibernált állapotban lévő élőlényeket.

Összefüggés van az emlősök tömege (mérete) és jellemző szívfrekvenciája (illetve várható élettartama) között. Az összefüggés - amely hasonlósági törvény - csak valószínűségi jellegű és nagy a szórása.

A különböző fajok „élő állapotai” (nagyon) eltérő élettartamúak, tehát a lények élettartama eltérő. Ez reményt keltő, hiszen megszámlálhatatlanul sok „élő állapot” lehetséges és a normál emberi állapothoz is találhatunk, valószínűleg találunk is egy vagy több „közeli” hosszú élettartamú „élő állapotot”. Egyébként az „élő állapotnak” semmi köze az”életerőhöz”.

Végh András fizikus, orvos-biológiai szakmérnök